Leta i den här bloggen

lördag 17 augusti 2013

Plötsligt blev det tråkigt att blogga!

Jag bloggar inte för att få kunder till den second hand-butik jag inte äger. Jag har heller ingen reklam i min blogg som ger klirr i kassan (jojo, hos 42-åringar finns uttryck som "klirr i kassan" fortfarande med i vokabuläret), utan jag har bloggat för att det roade mig, för att jag ville få utlopp för min "klä-hunger" och kanske till viss del få utlopp för den posör-ådra som jag inte trodde/ville tro att jag bar på. Och nu bloggar jag om att jag inte måste blogga vare sig för min egen eller för någon annans skull. (!?) Nån psykolog därute som kan förklara för mig varför jag gör det eller hamnar jag i en icke-fördelaktig dager av sanningen och mår jag således bättre av att leva i ovisshet?
The malliga posörerskan:
I väntan på ett eventuellt svar från någon psykolog försöker jag på egen hand identifiera varför det blev tråkigt. Jag tror att svaret är att jag började anpassa min blogg utifrån andras förväntningar och utifrån vad som bidrog till fler blogg-besökare (så fåfängt!), vilket bl.a. var att skriva på den engelska jag ju inte behärskar samt att använda fler poserande bilder. Då jag fick fler besökare började jag dessutom oroa mig för att jag stjäl bilder och då blev det färre inlägg med bilder av donnor som inspirerar mig, som Diana Ross, Jerry Hall, Edie Sedgwick m.fl. och när man anpassar sig blir det sällan kul och bra.
 
I början av semestern tittade jag på en dokumentär om den fascinerande, Bill Cunningham. I dokumentären finns en intervju där han säger att han inte vill ha betalt för sitt jobb, för då skulle han känna sig styrd av dem som betalar honom, ”Money is the cheapest thing. Freedom is the most expensive thing”. Den meningen har stundtals malt omkring i huvudet och jag har tänkt på detta med att (utfärdar en varning för klyschor här) vara sann mot sig själv. Att utgå från magkänslan och att vara konsekvent i att inte gissa vad andra vill ha. Ett förhållningssätt som kanske inte funkar i kommuntants-livet, men när det kommer till skapande och kreativitet tror jag att det är det enda som håller över tid. Att bloggande skulle handla om kreativitet kanske kan tyckas förmätet, men … nåt åt det hållet handlar det väl ändå om?
 
Hur som helst. Jag slutar översätta mina inlägg till engelska. Det är bara att skrolla ner så kan alla konstatera att min engelska förmodligen bara håller till att eventuellt kommentera andra underbara donnors bloggar. Jag tackar Bella Q för att hon har hjälpt mig att fixa en översättningsknapp och jag tackar de underbara bloggvänner jag har funnit. (På svenska - så meningslöst). Jag fick bl.a. träffa Lucy in real life i somras, så det har absolut varit givande på många sätt. Jag kommer att fortsätta följa några favoritbloggar, men har full förståelse för om mina bloggvänner från andra länder tappar lusten att följa icke-översatta blogginlägg innehållande suddiga mobil-bilder.
 
Här följer de senaste veckornas bilder som jag hade i mobilen samt en bild från konstrundan som jag har stulit från min svågers facebook-sida:
Instruktion: Vrid på huvudet så får ni se så fina fotograferna Elin och Katarina var under en föreläsning på LOKOMOTIV med modefotografen Jonas Walla.
Jonas Walla ställer ut på LOKOMOTIV fram till den 28 september. Här är några bilder som han har tagit för tidningen, Chic. Återigen, var god, vrid på ditt hufvud.
Denna bild fanns också i min mobil:
Återstår att se om blogg-lusten kommer tillbaka. Det vill jag eftersom det är roligt när den finns där, men om den inte gör det kanske jorden snurrar ytterligare några varv utan Dude Looks Like a Lady.

15 kommentarer:

  1. tråkigt men jag förstår precis och som tur är så förstår jag svenska fast jag varken behärskar att skriva på engelskan eller svenska .
    See ya Dude !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lovely att du "hänger kvar", Carina!

      Radera
  2. I think the translation button is a great idea if it lets you express yourself more freely in your own language, and I found it really interesting reading your thoughts on blogging. I really try to write what I want and not what I think will be more popular, but there is always that little voice that creeps in thinking will other people like it, that is hard to ignore. Great post! xx

    SvaraRadera
  3. I can easily click the button that says "translate". English is the only language I understand, I don't expect the rest of the world to speak it. Blog when you want to.

    SvaraRadera
  4. Amen! You said what I have been feeling! Thank you! I enjoy what you have to say so I'm happen to translate and I do enjoy your pretty pictures. Blogging has been boring me a bit too but it has more to do with the comment collectors than anything else. This is not a popularity contest, this is life. Blog when you want to about what you want, screw everybody else:)

    I love your pinkness!
    Xxxxxoooo

    SvaraRadera
  5. Ulla-Marie, I'm glad you are letting go of anything that makes blogging boring, like work, or not enjoyable. I don't mind using the Translate button, and enjoy to visit because I find you such an interesting, thoughtful person of tremendous warmth and gorgeous glamorous style. I like wrenches and kitty-cat feet too! I hope you will keep blogging, but only as it suits you and is fun for you too.

    SvaraRadera
  6. Sadly I can't understand the writing (yes please to the translation button!) but the pictures are a lot of fun, and that kitty is a cutie!

    SvaraRadera
  7. And now I've found the translation button, that's more like it! It's entirely up to you how often you blog my dear, we always enjoy it when you do but it's most important that it fulfils something for you.

    SvaraRadera
  8. Please don't stop! Ooh, did that sound needy? Well, so be it. You are such a unique presence among the blogging community. You look so amazing as to be other-worldly, and I like hearing (reading) what you have to say. I am happy to click the translate button, and I am happy for you to blog when you feel like it, and not when you don't. But I would be sad if you disappeared completely. But as with all of us, enthusiasm and motivation for blogging ebbs and flows, I understand that. You're amazing. xxxx

    SvaraRadera
  9. Här är en annan av dina hangarounds som också är kvar. Hade börjat undra om något hade hänt, om du brutit benet eller så! Jag förstår dig, men kommer att sakna dina infall inklusive stulna bilder och citat. Och alla fina bilder på dig och dina vänner! Hoppas få utväxla filosofiska tankar på lämpligt sätt även utan blogg!? H&K!

    SvaraRadera
  10. Oh, I've missed you and always enjoyed your photos even before the translate button worked (- it does now!)
    It's easy to get caught up in writing for comments and to conform to the accepted blogging formula and does us good to step away, take a break and live. Don't ever leave us permanently though. xxx

    SvaraRadera
  11. beautiful photos, you look absolutely gorgeous. I love the way these have been create, strange angles, I love it xx

    SvaraRadera
  12. You are so beautiful on the fis photo!

    SvaraRadera
  13. I have missed you and yoru posts. I think taking a break is mandatory to have balance, That's what I did recently, and it was necessary. Enjoy your summer to autumn dear. The translation did work for me! xx/Madison

    SvaraRadera