Leta i den här bloggen

måndag 2 januari 2017

Franca Sozzani

De där chef- och moderedaktörerna som gör det där jag inte förväntar mig - avgudar dem! Diana Vreeland, Grace Coddington och Franca Sozzani är/var kanske de främsta. Den 22 dec dog Franca Sozzani som var chefredaktör för Vogue Italia.

Min upplevelse är att svenska modetidningar gör det som förväntas av dem och jag gissar att de måste det om de ska klara sig, men det är så tråkigt när jag redan på förhand vet att augustinumrets modereportage innehåller storkofta och skepparkavaj, sannolikt fotat på en lite blåsig strand. De nummer av Vogue Itala som jag har brukar däremot alltid överaska. I Vogue Italia finns exempelvis modereportage med modeller som är äldre än 21 år och de är INTE för den sakens skull iklädd "trevliga festplagg" kombinerat med välfönat hår. Hoppas innerligt att Conde Nast nu hittar någon som i likhet med Franca kan skapa modereportage som läsare inte vet att de gillar - ännu (som Diana Vreeland skulle ha uttryckt det).

"Om Anna Wintour är Steven Spielberg av modetidningar, är Franca Pedro Almodóvar", sade någon. Ovisst vem.





1 kommentar: